loading...
مطالب مفید
علی بازدید : 9 دوشنبه 11 شهریور 1392 نظرات (0)

فکر کنم  علت اصلی که از زندگی لذت نمی بریم این هست که درست فکر نمی کنیم .  هر احساسی داریم به خاطر درک ما از وقایع هست .علت درست فکر نکردن ادراک نا صحیح ما هست.می خوای خطاهای ادراکی رو بشناسی ( منبع :  کتاب از حال بد به حال خوب نوشته دکتر دیوید برنز و ترجمه مهدی قراچه داغی )

ا- تفکر هیچ چیز یا همه چیز:

مثلا  زنی که رژیم لاغری گرفته بود پس از خوردن یک قاشق بستنی گفت: برنامه لاغری من دود شد و به هوا رفت. با این تفکر یک ظرف بزرگ بستنی رو تا آخر خورد.

2- تعمیم مبالغه آمیز :

 مانند راننده ای که در حال رانندگی پرنده ای به شیشه ماشینش خورد و گفت من خیلی بد شانسم پرنده ها همیشه به شیشه ماشین من می خورن.

3-فیلتر ذهنی:

تحت یک حادثه منفی همه چیز رو تار می بینید. وقتی همکارتون از شما انتقاد میکنه همه گفته های مثبت او رو از یاد می برید.

4-بی توجهی به امر مثبت:

با بی ارزش شمردن تجربه های مثبت اصرار بر مهم نبودن آن ها می کنید. این امر شادی رو از زندگی شما میگیره.

5-نتیجه گیری شتابزده:

1- ذهن خوانی : بدون بررسی کافی نتیجه می گیرید که کسی در برخورد با شما واکنش منفی نشان میدهد.

2-پیشگویی: بدون بررسی می گویید از عهده این کار بر نمی آیم. و مانند آن.

6-درشت نمایی :

مشکلات خود را در ذهن بزرگ و امور مثبت خود را کوچک جلوه می دهید.

7-استدلال احساسی:

 از احساس خود نتیجه گیری می کنیم . مثلا احساس نا امیدی می کنم پس حتما شکست خورده هستم و زندگی ام خوب نخواهد شد.

8-بایدها:

مثلا وقتی یک  قطعه  دشوار پیانو را می نوازید و مثل بقیه اشتباه می کنید. به خودتون میگید نباید این قدر اشتباه می کردم.این باعث احساس نا امیدی در شما میشه.

9-بر چسب زدن:

 مثلا به جای این که بگویید اشتباه کردم میگید :من بازنده هستم.

10- شخصی سازی و سرزنش:

 مانند این که وقتی مادری از معلم فرزندش  شنید فرزندش درس نمی خوو نه خودشو مقصر دونست

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 23
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 15
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 7
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 7
  • بازدید ماه : 10
  • بازدید سال : 14
  • بازدید کلی : 2,402